Förbered dig för vinterns vandringar

Låt inte låga temperaturer och snö stoppa dig från att vandra året runt. Låt de kyliga vintermånaderna bjuda på en annan typ av upplevelser än de du brukar vara van vid när du vandrar under de snöfria delarna av året. Du kommer inte bara att uppleva naturen på ett annat sätt utan du kommer också att ställas inför utmaningar som kommer att göra dig till en bättre vandrare.

Först av allt: välj rätt kläder

Börja med att välja bort material som inte kommer att kunna hålla dig varm och torr. Alltså ingen ull, hur lockande det än är att ta med dig din varma ulltröja när du ska ge dig ut i kylan. Det är lager på lager-metoden som gäller när du ska vandra i låga temperaturer. Du ska lätt kunna ta av och på dig plagg utifrån hur varm eller kall du känner dig. Du ska alltid undvika att svettas, då blir du våt och i förlängningen kall, därför är det viktigt att snabbt kunna anpassa klädseln efter hur ansträngd du är.

Tänk på säkerheten – och förbered dig genom att packa rätt

Vandring i vintermiljöer kräver både solglasögon för att undvika skarp sol och snöblindhet, men även en pannlampa då antalet ljusa timmar är få. Solen tar även på vintern, speciellt om den reflekteras i snö, så smörj in dig med solskyddskräm. Ta med mer mat än vad du tror att du kommer behöva. Din packning kommer vara något tyngre än vad den är under de varmare månaderna och att vandra i snö kan vara tungt och du kommer att förbränna mer energi än normalt. Du bör äta snabba kolhydrater. Kaloririk mat som nötter och torkad frukt är också bra att ha med.

Att tänka på när du vandrar

Rör på dig hela tiden. Du kommer att förvånas över hur fort du kyls ned när du stannar. Du bör försöka hålla en jämn temperatur under hela vandringen. Det är lättare att hålla sig varm än att bli varm. För att behålla värmen när du tar pauser kan du behålla ryggsäcken på, röra på tår och fingrar hela tiden, och försöka hitta ett ställe där det är lä. Sitt eller luta dig inte mot våta ytor. Ha med dig presenning för att kunna hålla dig torr när du äter och vilar. Ha med dig sittunderlag så att det är något mellan dig och den kalla marken.

Ät och drick ofta. Även om du inte känner dig svettig eller törstig kan du ändå bli uttorkad, så pausa ofta för att ta några klunkar vatten. Drick inte alkoholhaltiga drycker, då alkohol kan få dig att känna dig varmare än vad du är. Ät kaloririk mat. I låga temperaturer är det ännu viktigare att säkerställa att kroppen har tillräckligt med energi för att orka.

Dina händer och fötter ska alltid vara torra. Investera i vantar, strumpor och skor av bra kvalitet. Det finns dessutom värmare för händer och fötter som du kan använda om det skulle bli riktigt kallt. Ge dig själv dessutom gott om tid. Det tar nämligen längre tid att vandra när man går i snö eller på is.